google-site-verification=Me7em-kJIz4okhdHllopXTTMjn3A0sl2G2yfGnUCCM4

 
Photo on 8-19-14 at 8.42 AM #2

"Jag är inte fri, jag lever i en mardröm"

"Jag är inte fri, jag lever i en mardröm.”

Morgonkaffet och en knäckebrödssmörgås gör mig sällskap nu på morgonen när jag läser morgontidningarna. I AB skrivs idag om stjärnkrögaren Melker Andersson som blivit utsatt för utpressningsförsök. Han har enligt uppgift levt på skyddad adress och med polisskydd mer eller mindre dygnet runt. Hans restaurang har utsatts för vandalisering och brandattentat, och som person har han blivit hotad. “Jag är inte fri, jag lever i en mardröm,” säger Melker Andersson till DN.

När jag arbetade som psykoterapeut i USA fick jag en hel del erfarenhet av att genomföra debriefings med personal som upplevt en kritisk, livshotande situation. Det kunde röra sig om t ex rån under pistolhot, rånförsök, eller sjukvårdspersonal som förlorat en patient. I dag när jag läser om Melker Andersson så flashar olika bilder, inte bara om hans traumatiska situation utan också från alla de patienter jag har mött under årens lopp, framför mina ögon. Jag ser mycket smärta!

För alla er som upplevt ett akut trauma, och för alla er som känner någon som har upplevt någonting kritiskt eller förlorat någon eller någonting genom en olycka, våld eller annat, har jag nedan en lista över vad som är normalt att uppleva i och efter ett akut trauma:

Reaktioner på Trauma
1. Ångest-Rädsla  2. Ilska  3. Gråtmildhet - Gråtattacker  4. Självförebråelser eller Skam
En känsla av att inte ha kontroll  6. Lättskrämd  7. Mardrömmar  8. Flashbacks
Depression  10. Undvika att tänka på det som hände genom att inte prata om det/Dricka alkohol/göra sig själv “upptagen/oåtkomlig”/Isolering

Olika stadier av Sorg
Chock och misstro
Ilska och förebråelser: mot sig själv, den eller det som är borta, läkare, ödet, Gud, m fl
Sorgsenhet, Depression, Hopplöshet, Längtan
Integration - omväxlande med allt ovan

Sorgens essens
Det gör alltid mera ont än vad du tycker att det borde
Det varar alltid längre än vad du (och andra) tycker att det borde
Det gör dig trött, lättirriterad, dum eller att får dig att känna hopplöshet
Om du undviker sorgen kommer att stanna kvar och skapa eller hålla liv i en depression och ta ifrån dig tid och energi
Om du möter och tillåter dig att känna sorgen och allt den fört med sig blir allt bättre, steg för steg


Vad kan jag göra på egen hand?
Motionera, aerobics, promenera, spring, dansa, cykla
Ta fiskolja av en god kvalitet varje dag
Sunda matmanor (ät vare sig för litet eller för mycket) Många människor svälter sig själva för att känna, och andra tröstar sig med för mycket mat. Båda sätten aktiverar vår kropps “biologiska heroin,” de endogena opioiderna som förhindrar oss från att arbeta igenom traumat
Ge din kropp mer tid att sova
Prata om det - det hjälper
Alkohol och andra droger bromsar läkningen. Trauma och sorg kan pressa dig att fly in i arbete dygnet runt, men det fungerar inte i längden
Kom ihåg att reaktioner på trauma är en normal reflex, det är inte ett tecken på att vara "galen"
Umgås med människor som tycker om dig. Våra känslor regleras i samvaro med andra. Isolera dig inte, speciellt om du mår fruktansvärt dåligt.


Om du behöver mera hjälp så finns det många terapeuter som arbetar med trauma på din ort!

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln