google-site-verification=Me7em-kJIz4okhdHllopXTTMjn3A0sl2G2yfGnUCCM4

 
Photo on 8-19-14 at 8.42 AM #2

Ovanor och att inte vilja vänta på belöningar

I en av våra dagstidningar kan man idag läsa om prokrastinering (ja, det är ett Engelskt ord som vi har försvenskat) som på ren svenska betyder ”att skjuta upp.” Prokrastinering är inte ett medfött karaktärsdrag men väl ett tillägnat, inlärt sådant, och det går att förändra. Vi skjuter upp jobbiga saker och låter våra framtids-jag betala priset. Ändå fortsätter vi att tro att ”det blir lättare sen”.

Hjärnbilder visar att vi tänker olika om våra nuvarande jag och framtidens, förklarar psykologiprofessor Tim Pychyl, som har 7 råd om hur vi kan ändra vår ovana:

”1. Prokrastinering är ett känsloregleringsproblem. Försök att inte fokusera så mycket på negativa känslor. Låt dem komma och gå utan att du bryr dig så mycket om dem. Bara gör det du har bestämt dig för att göra.

2. Fråga dig själv: Vad får jag ut av att prokrastinera? Svaret är antagligen: ”Det känns bättre just nu”. Se förbi nuet, gör en tidsresa och försök tänka dig in i framtidens välmående. Fråga dig vad som händer om du fortsätter att skjuta upp din uppgift.

3. Bara börja. Ignorera känslor som ”jag har inte lust just nu”. Bestäm dig för att hålla på i 15 minuter oavbrutet. Det är belönande i sig att ha kommit igång.

4. Observera att Tim Pychyl säger ”just get started”, inte ”just do it”. Sätt delmål.

5.  Ta bort lockelser till snabba belöningar. Stäng av mobilen, stäng av e-posten och koncentrera dig.

6. Mindfulness kan vara ett sätt att öva upp förmågan att fokusera.

7. Var ärlig mot dig själv. Kommer du inte till skott för att du ”det tar bara några minuter-rationaliserar” och vill ha full koll på mejlen eller ett välorganiserat skrivbord innan du ”kan” börja?”

I samma artikelserie i Svenska Dagbladet berättar författaren och psykologen Görel Kristina Näslund om en ”aha upplevelse” hon fick när hon lyssnade till ett samtal till radiopsykologen från en plågad prokrastinerare och blev så berörd att hon skrev en bok i ämnet, ”Kom till Skott.”  I artikeln har hon tre goda råd av ge:

”1. Undersök dina vanor och svara på frågor som: När arbetar du bäst? Var koncentrerar du dig bäst? Hur länge kan du vara koncentrerad? Vad skjuter du upp och varför? Vad skjuter du inte upp? Skriv en dagbok.
2. Svårt att starta? Börja med att arrangera din arbetssituation, inspireras av kockens ”mis en place”. Eller av Bodil Malmsten, som helst förbereder sin arbetsdag kvällen före med ”ett rent skrivbord, friskt vatten till blommorna och sen bara datorn och jag”.
3. Lyssna till konsulten Julie Morgenstern som skrivit boken ”Never check e-mail in the morning”. De flesta jobbar bäst på morgonen och därför ska man klara av sina mest ansträngande uppgifter då. Mejlen kan vänta. Glutta inte ens på dem.” Ur ”Kom till skott” av Görel Kristina Näslund

”Kom till skott” finns nu i mitt Mondo bibliotek. Jag ska tämja min prokrastinerare bättre!

Kommentera gärna:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln